တေဘာင္(ၾကိဳတင္နမိတ္)အေၾကာင္းနွင့္တေဘာင္မ်ား
တေဘာင္
တေဘာင္ဟူသည္ သူငယ္၊ သဘင္သည္ႏွင့္ သူ႐ူးတို႔ ေျပာဆိုၾကေသာ နိမိတ္စကားဟူ၍ ျမန္မာအဘိဓာန္ အက်ဥ္းခ်ဳပ္တြင္ ဖြင့္ဆိုသည္။ ဆရာႀကီး ဦးဘရင္က တေဘာင္ဟူေသာ စကားမွာ တံဘာသ မွ ေျပာင္းလာျခင္း ျဖစ္သည္။ `တံ´ သည္ ထို ဟူေသာ ညႊန္ၾကားျခင္း နိဒႆန ျဖစ္သည္။ `ဘာသ´မွာ ေျပာဆိုျခင္း ျဖစ္သည္။ ထိုသို႔ေသာ ေနာင္အခါ၌ မည္သို႔မည္ပံုျဖစ္မည္ကို ႀကိဳတင္ေျပာဆိုထားျခင္းဟု အဓိပၸါယ္ ဖြင့္ပါသည္။
တေဘာင္ႏွင့္ စနည္း မတူေပ၊ ဆရာေတာ္ ဦး၀ိစိတၱသာရာဘိ၀ံသ က တေဘာင္ႏွင့္ စနည္း ဤသို႔ခြဲျခားျပသည္။
တေဘာင္ဟူသည္ ၾကားရေသာ အသံျဖစ္၏။ သဘင္သည္၊ သူ႐ူး၊ ကေလးသူငယ္တို႔၏ ႏႈတ္ဖ်ားမွ သီဆိုေအာ္ဟစ္ၾကေသာ အသံသည္ တမင္နားမေထာင္ရဘဲ ၾကားရေသာအသံ ျဖစ္၍ တေဘာင္ဟု ေခၚ၏။ (ဥပမာ= ၂၀၀၈-ခုႏွစ္၊ဧၿပီလ သၾကၤန္တြင္ စိုင္းစိုင္းခမ္းလိႈင္၏ `အိုးကေလး လႈပ္ပါေဟ့၊ အိုးကေလး လႈပ္ပါေဟ့၊´ဟု ကေလးသူငယ္မ်ား ပါးစပ္ဖ်ားတြင္ ေရပန္းစားခဲ့ကာ မၾကာခင္ နာဂစ္မုန္တိုင္းေၾကာင့္ အိုးအိမ္စည္းစိမ္ေတြသာမက အသက္ေတြပါ ဆံုးရႈံးသြားၾကရသည္ဟု လူတို႔ေျပာၾကသည္။ စာေရးသူ=ေမယာအမ္တီ)
တမင္ေခ်ာင္း၍ နားေထာင္မွ ၾကားသိရေသာအသံကိုကား စနည္းဟု ေခၚဆိုသည္။ [1]
ျမန္မာတို႔ယံုၾကည္မႈအရ တေဘာင္ဆိုသည္မွာ ပညာရွိ၊ ေဗဒင္က်မ္းဂန္တတ္တို႔က အနာဂတ္တြင္ ျဖစ္ဖြယ္ရွိသည့္ အေၾကာင္းတရားတို႔ကို တြက္ခ်က္ကာ အေျပာအဆိုရလြယ္ေစရန္ ေရးသားစီရင္ထားေသာ ကဗ်ာ(သို႔) လကၤာ ဟုသတ္မွတ္ႏိုင္သည္။ တေဘာင္ႏွင့္ သိုက္စာ မွာ သေဘာခ်င္းအားျဖင့္ တူညီသည္ဟု ဆိုႏိုင္သည္။ သို႔ေသာ္ သိုက္စာမွာ အခ်ိန္အားျဖင့္ ပိုမိုေသာသေဘာတြင္ရွိၿပီး စာကိုယ္အားျဖင့္လည္း ပိုရွည္တတ္ေပသည္။
ကုန္းေဘာင္ တေဘာင္
ဆင္းမဲ့ဟသၤာ မုဆိုးေလးနဲ႔ပစ္မယ္
ပစ္မဲ့မုဆိုး ထီး႐ိုး႐ိုက္မယ္
ထီး႐ိုးကို မိုးႀကိဳးပစ္မယ္။
သီေပါ တေဘာင္
လူလြန္မသား
မုန္႔ဆီေၾကာ္ အလယ္အက္တယ္
ထီးဖ်က္မဲ့သား။
တုန္းေအာက္က သီတြန္ = “သီေပါမင္းဟာ မင္းတုန္းမင္း၏ သားေတာ္တစ္ပါးျဖစ္သည္။ “တုန္း” က “မင္းတုန္း” ၊ “သီ” က “သီေပါ”
လူလြန္မသား = သီေပါမင္း၏ မယ္ေတာ္သည္ လူ႕ေဘာင္ေလာကကို လြန္ေျမာက္ၿပီး သီလရွင္ဝတ္သြား၍ “လူလြန္မ,သား”ဟု တင္စားေျပာျခင္း ျဖစ္သည္။
“မုန္႕ဆီေၾကာ္အလယ္အက္” = တိုင္းျပည္ပ်က္ရျခင္းမွာ နန္းေတာ္တြင္းမွ စတင္ျဖစ္ရမည္ဟု ဆိုလိုသည္။
“ ျပည္ဖ်က္မယ့္သား” = အုပ္ခ်ဳပ္ေရး ညံ့ဖ်င္း၍ တိုင္းျပည္ပ်က္ၿပီး အဂၤလိပ္လက္ေအာက္ကို ေရာက္သြားျခင္း ျဖစ္သည္။
ေရႊမိုးရြာလို႔ မယ္မေအး၊ ေငြမိုးရြာလို႔ မယ္မေအး၊
ပထမျပန္ရွင္လိင္ထြက္ကယ္၊ နန္းတက္မွေအး၊ ဟု သီဆိုခဲ့သည္။
အဂၤလိပ္ေျပးခါနီး တေဘာင္
ဂ်ပန္ေခတ္တြင္ လကို ေသာၾကာၾကယ္ေဖာက္သြားေသာ အျဖစ္အပ်က္တစ္ခုျဖစ္လာၿပီး `လ ကို ၾကယ္ေဖာက္ ဂ်ပန္ေရာက္၊ ေရာက္သည့္ ဂ်ပန္ (၃)ႏွစ္ခံ´ ဆိုေသာ တေဘာင္ေပၚလာပါသည္။ ဂ်ပန္မ်ားသည္ ျမန္မာျပည္ကို ၁၉၄၂ ခုႏွစ္တြင္ ဝင္လာၿပီး ၁၉၄၅ ခုႏွစ္မွာ စစ္ရႈံး၍ ဂ်ပန္အုပ္ခ်ဳပ္ေရး ၿပီးသြားသည္။
[ျပင္ဆင္ရန္] ေႏွာင္း တေဘာင္
ဘိုးေတာ္ဘုရားလက္ထက္ အယူေတာ္မဂၤလာဦးႏိုးေရးသားခဲ ့သည့္ ေႏွာင္း တေဘာင္
တိုးလို႔သာေၾက၊ အသိေတြရာသီေျပာင္း၊
သာသနာေမာင္းေရွ႕ကေဆာ္၊
ေဒါင္းေအာ္လို႔လိမ္ေျပး၊
ေနထြက္လွ်င္ အေမွာင္က်မယ္၊
သန္းေခါင္ည လကြယ္တဲ့ဆို၊
ျခေသၤ့မင္းတန္းခိုးၾကြယ္၊
တိုးလို႔ကြယ္ ပူရေလႏိုး၊
ဂူေအာင္းမဲ့ ရွင္ႀကီးေပ်ာ္လို႔ရယ္၊
သမီးေတာ္ကို လႊတ္လိုက္ပါေတာ့
ဇာနည္ၾကက္မသူတြန္လွ်င္
ဇမၺဴတခြင္ လင္းလို႔မဆံုး။
ဖ်က္ဆီးဖို႔ခရီးႀကံဳ၊ ေရႊေပးမယ္၊ မယ္မယံု။ ေငြေပးမယ္၊ မယ္မယံု၊
နယ္အကုန္ဖ်က္မဲ့အေရး၊ အသိဥာဏ္နဲ႔ေတြး။ ။
အတိတ္ရယ္ေဆာင္၊ နိမိတ္အေရာင္လႈပ္ရွား။
တံတားေတြတြင္တြင္ေဆာက္ပါလို ႔၊ ဘုရားရင္ေမာက္လိမ့္၊
ဘုရားေတြရင္ေမာက္ရင္ျဖင့္၊ အျခားျပည္၀င္ေႏွာက္ပါလိမ့္။
.. အျခားျပည္၀င္ေႏွာက္ရင္ျဖင့္ ၊ ျပည္ေတာ္ျပန္
.. မယ္ေထြးကို နန္းအပ္မွေအး။ ။
တန္ကူကုန္၊ ကဆုန္ဆန္းရင္ျဖင့္၊ ပ်ိဳႏုၾကမ္းရယ္က
ဟန္ေတာ့မယ္၊ အသြင္နယ္(ႏိွက္)ေဆာ္ၾသ။
ထံုးအိုးေတြေရမွာေမ်ာ၊ ဒင္းေတာက္ေလွ်ာက္ေလ်ာ။ ။
တေဘာင္ဟူသည္ သူငယ္၊ သဘင္သည္ႏွင့္ သူ႐ူးတို႔ ေျပာဆိုၾကေသာ နိမိတ္စကားဟူ၍ ျမန္မာအဘိဓာန္ အက်ဥ္းခ်ဳပ္တြင္ ဖြင့္ဆိုသည္။ ဆရာႀကီး ဦးဘရင္က တေဘာင္ဟူေသာ စကားမွာ တံဘာသ မွ ေျပာင္းလာျခင္း ျဖစ္သည္။ `တံ´ သည္ ထို ဟူေသာ ညႊန္ၾကားျခင္း နိဒႆန ျဖစ္သည္။ `ဘာသ´မွာ ေျပာဆိုျခင္း ျဖစ္သည္။ ထိုသို႔ေသာ ေနာင္အခါ၌ မည္သို႔မည္ပံုျဖစ္မည္ကို ႀကိဳတင္ေျပာဆိုထားျခင္းဟု အဓိပၸါယ္ ဖြင့္ပါသည္။
တေဘာင္ႏွင့္ စနည္း မတူေပ၊ ဆရာေတာ္ ဦး၀ိစိတၱသာရာဘိ၀ံသ က တေဘာင္ႏွင့္ စနည္း ဤသို႔ခြဲျခားျပသည္။
တေဘာင္ဟူသည္ ၾကားရေသာ အသံျဖစ္၏။ သဘင္သည္၊ သူ႐ူး၊ ကေလးသူငယ္တို႔၏ ႏႈတ္ဖ်ားမွ သီဆိုေအာ္ဟစ္ၾကေသာ အသံသည္ တမင္နားမေထာင္ရဘဲ ၾကားရေသာအသံ ျဖစ္၍ တေဘာင္ဟု ေခၚ၏။ (ဥပမာ= ၂၀၀၈-ခုႏွစ္၊ဧၿပီလ သၾကၤန္တြင္ စိုင္းစိုင္းခမ္းလိႈင္၏ `အိုးကေလး လႈပ္ပါေဟ့၊ အိုးကေလး လႈပ္ပါေဟ့၊´ဟု ကေလးသူငယ္မ်ား ပါးစပ္ဖ်ားတြင္ ေရပန္းစားခဲ့ကာ မၾကာခင္ နာဂစ္မုန္တိုင္းေၾကာင့္ အိုးအိမ္စည္းစိမ္ေတြသာမက အသက္ေတြပါ ဆံုးရႈံးသြားၾကရသည္ဟု လူတို႔ေျပာၾကသည္။ စာေရးသူ=ေမယာအမ္တီ)
တမင္ေခ်ာင္း၍ နားေထာင္မွ ၾကားသိရေသာအသံကိုကား စနည္းဟု ေခၚဆိုသည္။ [1]
ျမန္မာတို႔ယံုၾကည္မႈအရ တေဘာင္ဆိုသည္မွာ ပညာရွိ၊ ေဗဒင္က်မ္းဂန္တတ္တို႔က အနာဂတ္တြင္ ျဖစ္ဖြယ္ရွိသည့္ အေၾကာင္းတရားတို႔ကို တြက္ခ်က္ကာ အေျပာအဆိုရလြယ္ေစရန္ ေရးသားစီရင္ထားေသာ ကဗ်ာ(သို႔) လကၤာ ဟုသတ္မွတ္ႏိုင္သည္။ တေဘာင္ႏွင့္ သိုက္စာ မွာ သေဘာခ်င္းအားျဖင့္ တူညီသည္ဟု ဆိုႏိုင္သည္။ သို႔ေသာ္ သိုက္စာမွာ အခ်ိန္အားျဖင့္ ပိုမိုေသာသေဘာတြင္ရွိၿပီး စာကိုယ္အားျဖင့္လည္း ပိုရွည္တတ္ေပသည္။
- 1 ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းေခတ္က တေဘာင္
- 2 ကုန္းေဘာင္ တေဘာင္
- 3 သီေပါ တေဘာင္
- 4 အဂၤလိပ္ေျပးခါနီး တေဘာင္
- 5 ဂ်ပန္ေခတ္ တေဘာင္
- 6 ေႏွာင္း တေဘာင္
- 7 အတိတ္တေဘာင္
- 8 ကိုးကား
- အင္းကို ဟသၤာ ဆင္းလတံ့
ကုန္းေဘာင္ တေဘာင္
- အင္းကို ဟသၤာဆင္းမယ္
ဆင္းမဲ့ဟသၤာ မုဆိုးေလးနဲ႔ပစ္မယ္
ပစ္မဲ့မုဆိုး ထီး႐ိုး႐ိုက္မယ္
ထီး႐ိုးကို မိုးႀကိဳးပစ္မယ္။
သီေပါ တေဘာင္
- တံုးေအာက္က တီတြန္
လူလြန္မသား
မုန္႔ဆီေၾကာ္ အလယ္အက္တယ္
ထီးဖ်က္မဲ့သား။
တုန္းေအာက္က သီတြန္ = “သီေပါမင္းဟာ မင္းတုန္းမင္း၏ သားေတာ္တစ္ပါးျဖစ္သည္။ “တုန္း” က “မင္းတုန္း” ၊ “သီ” က “သီေပါ”
လူလြန္မသား = သီေပါမင္း၏ မယ္ေတာ္သည္ လူ႕ေဘာင္ေလာကကို လြန္ေျမာက္ၿပီး သီလရွင္ဝတ္သြား၍ “လူလြန္မ,သား”ဟု တင္စားေျပာျခင္း ျဖစ္သည္။
“မုန္႕ဆီေၾကာ္အလယ္အက္” = တိုင္းျပည္ပ်က္ရျခင္းမွာ နန္းေတာ္တြင္းမွ စတင္ျဖစ္ရမည္ဟု ဆိုလိုသည္။
“ ျပည္ဖ်က္မယ့္သား” = အုပ္ခ်ဳပ္ေရး ညံ့ဖ်င္း၍ တိုင္းျပည္ပ်က္ၿပီး အဂၤလိပ္လက္ေအာက္ကို ေရာက္သြားျခင္း ျဖစ္သည္။
- သီေပါမင္း ထီးနန္းဆက္ခံရမည္ကို အ႐ူးမ မိခ်မ္း က-
ေရႊမိုးရြာလို႔ မယ္မေအး၊ ေငြမိုးရြာလို႔ မယ္မေအး၊
ပထမျပန္ရွင္လိင္ထြက္ကယ္၊ နန္းတက္မွေအး၊ ဟု သီဆိုခဲ့သည္။
အဂၤလိပ္ေျပးခါနီး တေဘာင္
- ေရနံေခ်ာင္းၿမိဳ႕ရွိ အရူးမတစ္ေယာက္သည္ သဲပံုေစတီ တစ္ဆူ တည္သည္။ `အရူးမ ဘုရားတည္၊ တန္ခူးလ ကုလားကြယ္´ ဆိုေသာ တေဘာင္တစ္ခု ျဖစ္ေပၚလာသည္။ တကယ္လည္း ဧၿပီလေလာက္တြင္ ဂ်ပန္မ်ားဝင္လာၿပီး ကုလားဟု ေခၚေသာ အဂၤလိပ္မ်ား အိႏၵိယသို႔ ဆုတ္ခြာေျပးရပါသည္။
ဂ်ပန္ေခတ္တြင္ လကို ေသာၾကာၾကယ္ေဖာက္သြားေသာ အျဖစ္အပ်က္တစ္ခုျဖစ္လာၿပီး `လ ကို ၾကယ္ေဖာက္ ဂ်ပန္ေရာက္၊ ေရာက္သည့္ ဂ်ပန္ (၃)ႏွစ္ခံ´ ဆိုေသာ တေဘာင္ေပၚလာပါသည္။ ဂ်ပန္မ်ားသည္ ျမန္မာျပည္ကို ၁၉၄၂ ခုႏွစ္တြင္ ဝင္လာၿပီး ၁၉၄၅ ခုႏွစ္မွာ စစ္ရႈံး၍ ဂ်ပန္အုပ္ခ်ဳပ္ေရး ၿပီးသြားသည္။
[ျပင္ဆင္ရန္] ေႏွာင္း တေဘာင္
ဘိုးေတာ္ဘုရားလက္ထက္ အယူေတာ္မဂၤလာဦးႏိုးေရးသားခဲ
- တမင္းစံခ၀ါခ်၊ နာၾကတဲ့သူေတြ၊
တိုးလို႔သာေၾက၊ အသိေတြရာသီေျပာင္း၊
သာသနာေမာင္းေရွ႕ကေဆာ္၊
ေဒါင္းေအာ္လို႔လိမ္ေျပး၊
ေနထြက္လွ်င္ အေမွာင္က်မယ္၊
သန္းေခါင္ည လကြယ္တဲ့ဆို၊
ျခေသၤ့မင္းတန္းခိုးၾကြယ္၊
တိုးလို႔ကြယ္ ပူရေလႏိုး၊
ဂူေအာင္းမဲ့ ရွင္ႀကီးေပ်ာ္လို႔ရယ္၊
သမီးေတာ္ကို လႊတ္လိုက္ပါေတာ့
ဇာနည္ၾကက္မသူတြန္လွ်င္
ဇမၺဴတခြင္ လင္းလို႔မဆံုး။
အတိတ္တေဘာင္
၁၂၅၆ ခုႏွစ္၊ ေယာအတြင္း၀န္ ဦးဘိုးလိႈင္ေရးသားခဲ့ေသာ အတိတ္တေဘာင္- သာသနာဘ၀ဂ္ခရီးမွာေတာ့ျဖင့္၊
ကနက္ထီးေတြနဲ႔
ဖ်က္ဆီးဖို႔ခရီးႀကံဳ၊ ေရႊေပးမယ္၊ မယ္မယံု။ ေငြေပးမယ္၊ မယ္မယံု၊
နယ္အကုန္ဖ်က္မဲ့အေရး၊ အသိဥာဏ္နဲ႔ေတြး။ ။
အတိတ္ရယ္ေဆာင္၊ နိမိတ္အေရာင္လႈပ္ရွား။
တံတားေတြတြင္တြင္ေဆာက္ပါလို
ဘုရားေတြရင္ေမာက္ရင္ျဖင့္၊ အျခားျပည္၀င္ေႏွာက္ပါလိမ့္။
.. အျခားျပည္၀င္ေႏွာက္ရင္ျဖင့္
.. မယ္ေထြးကို နန္းအပ္မွေအး။ ။
တန္ကူကုန္၊ ကဆုန္ဆန္းရင္ျဖင့္၊ ပ်ိဳႏုၾကမ္းရယ္က
ဟန္ေတာ့မယ္၊ အသြင္နယ္(ႏိွက္)ေဆာ္ၾသ။
ထံုးအိုးေတြေရမွာေမ်ာ၊ ဒင္းေတာက္ေလွ်ာက္ေလ်ာ။ ။
- ကိုးကား
- ↑ ဦးေအးခ်ဳိ(မဟာ၀ိဇၨာ)၏ ျမန္မာ့စကား
No comments:
Post a Comment